kAsiH sAyAng..

Khamis, 24 Mac 2011

~~ LuAhAn Hati si Anak kEciL~~

Bismillahirrahmanirrahim….


Segala Puji bagi Allah S.W.T yang memberikan kita bernafas di bumi pinjaman ini… Di sini ada sebuah kisah sebagai pengajaran buat kita semua.


Seingat saya, pada tahun lepas ada seorang kanak-kanak kecil yang sudah kehilangan kedua-dua ibu bapanya. Usianya baru lingkungan 8 tahun. Anak kecil itu bertanyakan kepada saya, “akak, akak masih ada mak dan ayah tak? ”.


Saya menjawab sambil memegang tangannya, “ ya,dik..Akak masih ada mak dan ayah”. “Kenapa adik tanya macam tu dekat akak?”. 


Adik tu tersenyum lebar sambil memandang diriku sambil berkata, kiranya akak bertuah la sebab ada mak dan ayah lagi. Tapi, adik dah tak punya sesiapa lagi di dunia ini. Dulu, mak dan ayah adik tempat adik meluahkan perasaan, tempat adik curahkan segala apa yang adik fikirkan. Dulu, adik selalu menangis dekat mak dan ayah adik bila adik ada masalah. Adik suka merajuk. Tapi, akak…
Sekarang, adik dah tak punya sesiapa lagi. Adik tak sempat nak buktikan adik dah boleh berdikari sendiri. Adik tak sempat nak buktikan dekat mak dan ayah adik yang adik boleh berjaya.


“Akak, kenapa Allah ambil nyawa mak dan ayah adik dulu?”. Kenapa Dia tak ambik nyawa adik sebagai ganti? Adik masih perlukan kasih sayang mereka. Adik teringin nak peluk depa. Adik rindu depa,akak. Kalau Allah berikan adik peluang untuk bersama depa lagi,adik tak nak nakal lagi, adik akan bantu depa, adik nak ambik peluang tu sebaik yang mungkin. Kenapa ya,akak? Orang yang besar macam akak masih ada mak dan ayah? Sedangkan akak dah besar. Akak dah boleh berdiri di kaki akak sendiri. “Kenapa Allah berikan adik jalan hidup yang macam ni?”.


“Adik,tak baik adik cakap macam tu. Bila adik cakap macam tu,adik seolah-olah tak bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan. Adik macam tak dapat terima qada’ dan qadar serta ujian dan dugaan yang Allah berikan dekat adik. Allah sayang adiklah yang Dia berikan adik peluang untuk terus bernafas di bumiNya ni. Akak tak berada kat tempat adik tau tak kenapa? Sebab, setiap dugaan yang Allah berikan kepada umatNya berlainan. Mengikut kemampuan masing-masing. Allah beri adik peluang ini sebab Allah nak adik balas jasa-jasa mak ayah adik dengan adik banyak berdoa untuk mak ayah adik.. Kan doa anak yang soleh dan solehah amat mustajab dan di terima oleh Allah. Allah berikan akak mak dan ayah sebab untuk beri akak peluang untuk berbakti kepada mereka. Mungkin Allah tak berikan akak dugaan yang macam adik tengah lalui ini tapi Allah berikan akak dugaan yang dalam bentuk lain. Dengan berbagai cara. Mengikut kemampuan masing-masing”. Aku menjawab sambil memeluknya erat.


Dia meneruskan kata-katanya lagi. “Tapi,akak..Adik tak mampu untuk hadapi semua ini. Adik perlukan mereka di sisi adik”.


Memang susah untuk kita hadapi semua ni. Tapi, adik kena yakin. Kadang-kadang kita minta panas, tetapi Allah berikan kita hujan. Sebab apa? Sebab Allah nak berikan kita pelangi yang indah selepas habisnya hujan. Macam tu jugak dengan liku-liku kehidupan. Allah tak berikan apa yang kita minta pasti ada hikmahnya. Bukan bermakna Allah tu zalim. Tidak!! Jangan sampai berpemikiran macam tu tau. 


“Terima kasih,akak. Akak dah buatkan adik berfikir positif terhadap Allah. Boleh tak akak jadi kakak adik?  Kalau apa yang Allah berikan ini untuk dosa-dosa adik yang dulu, adik redho. Adik akan berubah kearah yang lebih baik. Kami di sini tak punya sesiapa pun. Kadang-kadang kehadiran orang luar yang dapat menaikkan semangat kami semua. Terima kasih,akak. Akak jangan lupa adik, tau. Selalu la mai melawat adik dekat sini,ya”. Katanya sambil menarik tanganku seperti anak kecil yang meminta sesuatu.


“Adik adalah adik akak. Pasti akak akan datang selalu untuk melawat adik dan kawan-kawan yang lain. Adik kena sabar dan tabah. Banyakkan berdoa buat diri adik sendiri dan berdoa la supaya Allah tempatkan mak dan ayah adik bersama para solihin. Insyaallah. Amen”. Aku meyakinkannya sambil mencium ubun-ubun di kepalanya.


Dia berkata sebagai penutup bicara kami pada petang yang hening itu, “adik bersyukur dapat mengenali akak dan ada orang menjaga adik di sini”. Semoga Allah mendengar semua doa-doa adik”.
“Insyaallah,adik”. Amen. Ku berkata di dalam hati. Setelah itu,kami bersalaman dan berpisah di situ.


Pengajaran : 
Anak kecil yang cerdik dan pandai berfikir 
Dia seorang yang tabah
Berbaktilah kepada ibu bapa sementara mereka
Janganlah kita lupa pada anak-anak kecil yang sudah tiada ibu dan ayah sebagai tempat bergantung.


Ya Allah,semoga ibu bapa mereka bersama para solihin. Amen. 


Wallahua’lam…




Tiada ulasan:

Catat Ulasan